بررسی مزایا و معایب زوتی DL5 ، یکی از مقالات کامل درمورد این چینی پرفراز و نشیب است که سایپا و پارس خودرو حسابی برایش نقشه کشیده اند!
امروز می خواهیم کمی سینمایی بازی دربیاوریم به این صورت که همانند اخرین سری فیلم مرد عنکبوتی به این صورت که من و شما به عنوان افراد عادی جامعه شاهد درگیری هایی بین بین شخصیت ابرقهرمان و شرور باشیم هرچند که تجربه نشان داده که تعداد و قدرت دسته دومی همیشه بیشتر است اما در این میان شخصیت ابر قهرمانی امروزمان هم زوتی DL5 است که باید با رقبایش سرشاخ شده و پارس خودرو را نجات دهد!
یکی از برندهای بزرگ چینی در زمینه خودروسازی زوتی (ZOTYE) است که سالیان سال در زمینه تولید خودرو نقش دارد البته شکست این خودروساز در کشورمان را نباید پای کمبودهای آن گذاشت بلکه عرضه محدود و خارج از عرف مانند همان چیزی که از سوی سایپا بر سر زوتی Z300 یا آریو افتاد دلیل اصلی بود.
{مقالات بیشتر}: مشاوره رایگان خرید خودرو
زوتی DL5 با نام اصلی T300 در بازار چین برای اولین بار در سال ۲۰۱۶ در پکن به نمایش همگان درآمد که بر اساس پلتفرم برادر بزرگترش یعنی ZOTYE T500 ساخته شده بود. البته این حضور ابتدا خوش یمن بود چرا که در همان سال زوتی پرفروش ترین سال را تجربه کرد اما سرانجام این روند رو به افول رفت تا در سال ۲۰۲۱ این شرکت ورشکسته شود. همین مورد باعث شد تا روابط شرکت چینی با راین خودرو در سال های گذشته به هم بخورد چرا که ابتدا این شرکت بانی واردات این کراس اوور به کشور بود.
در اواخر سال ۱۴۰۱ دو شرکت ایرانی سایپا و پارس خودرو برای عقب نماندن از رقبا و داستان های واردات خودرو تصمیم به واردات و مونتاژ زوتی DL5 گرفتند و اولین مراسم رونمایی آن در اواسط تابستان ۱۴۰۲ بود. طبق گفته عوامل سایپا این خودرو از اوایل ۱۴۰۳ وارد بازار خواهد شد.
بررسی طراحی ظاهری زوتی DL5
شباهت و به نوعی کپی کاری کردن طراحی تویوتا آوالون برای زوتی Z300 باعث شد که اغلب افراد این شرکت را یک کپی کار و متقلب قلمداد کنند اما چیزی که در نماینده امروزمان مشهود است طراحی به مراتب خلاقانه تر از سابقه خراب این شرکت می باشد.
همان طور که گفته شد طراحی زوتی DL5 حداقل مربوط به ۶ الی ۷ سال پیش است از این رو برای محک صحیح زشت یا زیبا بودنش باید سلایقمان را یکی دو نسل عقب تر هل بدهیم. چراغ های بزرگ و کشیده به سبک کره ای ها در کنار جلو پنجره نسبتا بزرگ ۶ ضلعی اش که متصل به هم هستند کمی وجود رگ و ریشه های توسان و سانتافه ۲۰۱۵ را منتقل می کنند.
کشیدگی مایل دو خط نسبتا برجسته از ستون A تا نوک کاپوت در حجم دهی کاپوت نقش دارند. قرارگیری مه شکن ۵ ضلعی در قالبی مشابه خود هماهنگی خوبی با چراغ های لنز و دیلایت دار خودرو دارد. استفاده از فلاپ های پلاستیکی مشکی رنگ روی سپر باعث تضاد قابل توجهی شده است.
هنگام مشاهده نمای کناری زوتی DL5 ناخودآگاه به یاد سانگ یانگ تیوولی افتادم به طوری که دماغه نسبتا صاف و بالای خودرو و فرم شیشه ها درکنار ابعاد مشابه با آن حلب توجه کرد. نقطه عطف این بخش را باید خط برجسته ای که از درب جلو کشیده شده و با شیب زیادی به بالای چراغ های عقب رسیده بدانیم. ستون A و C خودرو از رنگ مشکی پیانویی بهره می برند.
زیر درب ها و دور حلالی گلگیرها فلاپ های پیانویی کار شده که علاوه بر زیبایی جنبه محافظتی هم دارند. ابعاد کوچک رینگ های ۱۷ اینچی بالاستیک ۲۱۵/۵۵ کمی توی ذوق می زند که امیدواریم حداقل از نظر سواری به کمک ماشین آمده باشند.
طراحان بخش عقبی شرمنده بقیه قسمت ها نشده و همانند جلو از چراغ های ۴ ضلعی فول LED استفاد کردند که با فاصله ای نسبتا زیاد از شیشه کوچک زوتی DL5 روی درب صندوق قرار گرفته اند. فضای خالی بین چراغ و شیشه عقب در کنار برآمدگی بالای آن ورژنی نه چندان به روز اما قابل قبول هستند. استفاده از دو مه شکن نسبتا بزرگ در طرفین سپر به صورت کاملا ساده سطح توقع ما را پایین آورد.
این خودرو در سال هایی طراحی شده که همانند امروز کابین دیجیتالی و مانیتور بازی زیادی نداشت که همین مورد برای دوست داران ماشین تاحدود زیادی جذاب تر است. در همان ابتدا استفاده از تریم دو رنگ مشکی مارون روی داشبورد و صندلی ها کمی از حس کلاسیک و قدیمی تر بودن را از خودرو می گیرد. این مهم زمانی بیشتر به چشم می خورد که از پلاستیک طرح فیبرکربن اطراف میانه داشبورد مطلع می شویم.
طراحی و قرارگیری اجزای داخلی زوتی DL5 هرچند جدید نیست اما از نظر ارگونومی تاحدود زیادی درخشان ظاهر می شود. جایگیری دریچه های تهویه ریر مانیتور ۸ اینچی چندسالی است که دیگر در طراحی های چینی ها دیده نمی شود اما با این حال در کنار فرمان چهار شاخ و پشت آمپر آنالوگش حس بدی را منتقل نمی کند. علاقه چینی ها به اشکال هندسی باعث شده تا فرم دریچه تهویه و ادواتش و قسمت های دیگر کابین شاهد طراحی ذوزنقه ای باشیم.
در قسمت هایی از کابین مخصوصا داشبورد که از رنگ مارون استفاده شده دارای فوم نرم با چرم دور دوخت شده می باشد که مناسب است اما به غیر از آن در بقیه قسمت ها یعنی تیکه جلویی و بالای داشبورد و قسمت زیادی از رودری ها پلاستیک خشک دیده می شود که کیفیت متوسط رو به پایینی دارد برای این رنج قیمت از خودرو عادی است.
صندلی های این کراس اوور جمع و جور با وجود ابعاد نه چندان بزرگش راحتی خوبی دارند. ردیف دوم زوتی DL5 به علت فاصله محوری نسبتا کم و پهنای نه چندان زیاد فضایی برای ۴ بزرگسال با قد ۱۸۰ سانت را مهیا کرده که از نظر فضای سر و پا مشکل زیادی ندارند. نبود اپشنی مثل سانروف باعث دلگیرتر شدن فضا شده البته که ظاهرا طراحان خودرو قصد داشتند با یک لچکی کوچک کار را دربیاورند!
فضای صندوق نیز جوابگوی مسافرت های یک خانواده کم جمعیت می باشد که از این حیث نسبت به رقیب نزدیک خود یعنی X22 PRO شرایط بهنری را دارد.
بررسی فنی و رانندگی Zotye DL5
زیر درب سنگین کاپوتش که متاسفانه جک گازی هم ندارد ، با یک پیشرانه جمع و جور نام آشنا که طبق ادعای شرکت متعلق به میتسوبیشی کلت بوده مواجه می شویم. پیشرانه ای که قوی ترین خروجی و بازده را برای زوتی T300 دارد اما باز هم نگرانی هایی را از بابت قوای فنی به راننده تحمیل می کند.
با قرار دادن سردنده نسبتا ارگونومیک خودرو در حالت D ، شاهد شروع به حرکت نسبتا سنگینی بودیم که این مورد را باید به خاطر وزن زیاد ، لگ توربو و گیربکس CVT نه چندان جدیدش بدانیم اما پس از کمی سرعت گیری شاهد شتاب ثانویه به مراتب بهتر از اولیه هستیم. البته همین کشش اولیه پایین ممکن است در سربالایی ها راننده دچار مشکل کند.
حجم موتور | ۱/۵ لیتری |
تعداد سیلندر | ۴ سیلندر توربو |
محور محرکه | تک دیفرانسیل (FWD) |
قدرت | ۱۴۴ اسب بخار |
گشتاور | ۲۱۵ نیوتن متر |
گیربکس | CVT |
شتاب صفر تا صد | ۱۲ ثانیه |
وزن | ۱۴۲۰ کیلوگرم |
صدای پیشرانه هنگام تخته گاز بیش از حد به کابین نفوذ می کند که چندان خوشایند نیست و باید گقت که این مورد یکی از گسترده ترین ایرادات بیشتر خودروهای چینی قدیم و جدید بازار است که هنوز رفع نشده. استفاده از سیستم تعلیق تورشن بیم که یکی از ساده ترین انواع در نوع خود است باعث عملکردی نه چندان سریع از کمک ها شده و همین مورد سواری زوتی DL5 را تا حد زیادی دچر افت کرده است.
{مقالات بیشتر}: بررسی مزایا و معایب ام وی ام X22 پرو دنده ای
ترمزها عملکرد نسبتا مطمئنی از خود دارند و فقط در صورت داغ کردن دچار مشکل خواهید شد. هندلینگ و پایداری Zotye T300 به علت بهره گیری از سیستم ESP و EBD به مراتب از رقیب خود یعنی MVM X22 PRO بهتر است البته که باز هم ضعف نسبی در آن دیده می شود که قابل کتمان نیست.
امکانات مهم زوتی DL5
این خودرو در بازه قیمتی خود کار چندان دشواری را از نظر آپشن ندارد چرا که رقبای زوتی DL5 چندان پربار نیستند و همین امر نکته مثبتی برای این خودرو است. البته ناگفته نماند که جای خالی آپشن بزرگی به نام سانروف قطع به یقین باعث کاهش امتیاز و حتی فروش خودرو در بازار سانروف دوست ما خواهد داشت.
– ۲ ایربگ – کروزکتترل – تهویه نیمه اتومات – کیلس استارتر – دوربین عقب
– ترمزپارک برقی – اتوهلد – صفحه نمایش ۸ اینچ – دیلایت – آینه تاشو برقی
وضعیت خدمات و قیمت زوتی DL5
طبق گفته عوامل پارس خودرو این کراس اوور جمع و جور ابتدا در اواخر امسال به صورت وارداتی (CBU) عرضه خواهد شد و در سال ۱۴۰۳ علاوه بر مونتاژ و داخلی سازی بسیاری از قطعاتش، نسخه هیبریدی آن پای به ایران خواهد گذاشت.
{مقالات بیشتر}: بررسی مزایا و معایب ام وی ام X55 پرو
پیش بینی های صورت گرفته از این خودرو نشان می دهد که اولین سری فروش زوتی DL5 از طریق سامانه یکپارچه خواهد بود که به احتمال قوی در اواسط آبان ماه برگزار خواهد شد. قیمت حدودی این خودرو ۱ میلیارد تا ۱/۲ خواهد بود که رقیب مستقیم و غیر مستقیمی مانند X22 PRO و X55 PRO را ملاقات خواهد کرد.
نقد و بررسی
زوتی DL5
کراس اووری جمع و جور مخصوص خانواده های کم جمعیت که از ام وی ام X22 خوششان نمی آید و پول اضافی برای X55 پرو ندارند.
مزایا
- شتاب و کشش راضی کننده
- کیفیت بالاتر از رقبا
- امکانات مناسب
- خدمات و قطعات فراوان
- مصرف سوخت کم
معایب
- ظاهر نه چندان بروز
- صدای زیاد پیشرانه درون کابین
- هندلینگ نه چندان مناسب
- حساس به بنزین بی کیفیت
من تصمیم دارم که یک زوتیdl5بگیرم البته با بودجه ای که درنظر گرفتم هرچی دربازارگشتم ماشین صفر کیلومتر بهتری پیدا نکردم آیاذبنظر شما گزینه بهتری هم دربین ماشین های صفر کیلومتر دارم؟
به نسبت ماشین های هم رده خودش از همشون بهتره فقط بایستی ببینید خدمات پس از فروشش چجوریه و تامین قطعات یدکی خیلی مهمه ماشین های چینی تا صد هزار کارکرد خوبند بعد از اون به خرج میافتن بایستی بفروشیش
با سلام ،من زوتی dl5خرید کردم با قیمت ۱۲۵۰, متاسفانه نه تبلیغی از این خودرو دیده میشه و نه حمایتی و اینکه خودروهای مشابه خیلی بهتر خرید فروش میشوند،،جا داره به شرکتی که وارد کرده فحش بدم و خدا لعنتشون کنه که یک تبلیغ ندارند و متاسفانه مردم رو به چالش میندازند،،این خودرو عالیه ب شرط حمایت شرکت وارد کننده ،،خواهشمندم صدای زوتی سواران رو به گوش نفهمان وارد کننده برسونید
با سلام من پنج ماهه که زوتیdl5 سوار میشم با توجه به اینکه حدود ۴۰ساله که همه جور خودرو آمریکایی وکره ای وژاپنی وچینی وایرانی داشته ام به جرات میتونم بگم که این خودرو از بهترین هاست و درحد خودروهای ژاپنی کیفیت و دوام ومرغوبیت داره اگه کسی میخواد یه ماشینی بخره که حداقل پانزده سال بی خرج وراحت باشه من این خودرو را بهش پیشنهاد میکنم ضمنا این ماشینو با سایر خودروهای چینی بخصوص با محصولات مدیران خودرو مقایسه نکنید زیرا محصولات مدیران خودرو دربرابر زوتی حکم اسباب بازی را دارند ضمنا خدمات پس از فروش و قطعات اوریجینالش بسیار فراوان وارزان است فقط لازمه که برای راندمان بالاتر موتور و توربوشارژ حتمااز اکتان خودنمایندگی استفاده کنید چون کیفیت بنزین درایران پایینه با تشکر از پارس خودرو
این نظر شما نشون میده تا حالا زیاد رفتید نمایندگی بخاطر خرابی که اینقدر از خدمات پس از فروش تعریف می کنید.
و این یعنی نقطه ضعف برای یک ماشین
شما اصلا نباید تو این مدتی که این ماشین اومده بازار به نمایندی مراجعه میکردین
با سلام من فقط برای انجام سرویس های دوره ای رفتم نمایندگی چون این ماشین مثل تانک مقاوم است واصلا خرابی نداره
خدا شاهده درسته مث تانک میمونه…
قبول دارم چون من هم دارم زوتی رو
با سلام
در سرعت بین ۱۰ تا ۴۰ کیلومتر که در حال حرکت هستیم چرا صدای زوزه از موتور به گوش میرسه
نگران این صدانباشید کم کم بهش عادت می کنید ضمنا اصلا آزاردهنده نیست
سلام دادش این فرمودین صدا از موتور زوده میکشه شماه شلنکاه خنک کننده تعویز کردین این اتفاق افتاده بنده همین مشکل دارم فقط باید شلنگ بزگتر براش پیدا کنی این رفع بشه
از آنجایی که موتور وگیربوکس وتوربوشارژ زوتی dl5 متعلق به کمپانی ژاپنی میتسوبیشی است لذا این خودرو در کلاس خودروهای ژاپنی قراردارد.
سلام من زوتی dl5خریدم در کیلومتر ۳۵۰۰فرمان ماشین کلا سفت شد و مجبورم دو دستی بچرخانم. بیشتر نماینده ها سردر نمیارن در ضمن زوزه گیربکس در سرعت پایین خیلی زیاده و بعدا که سرعت زیاد میشه میافته. بنظرم سواری خوبی داره. و هنگام حرکت شتاب ثانویه عالی داره. در ضمن وقتی از کابل usb برای شارژ استفاده میکنی کل سیستم قطع میشه
سلام
داداش اینکه میگی کل سیستم از کار میفته یعنی چی؟ لطفا بیشتر توضیح بده.
مصطفی هستم بنده خودروی زوتی دارم۲۳هزار کیلو متر را رفتم ماشین بسیار عالیه من یک مشکلی در زمانی که فراخوان دادن شلنگ خنک کنده گیر بکس عوض کنن من رفتم عوض کردم و صدای خورش موتور زیاد شد کسی هست در این مورد منو راهنمای کنه ممنون میشم
با سلام من از این خودروی زوتی خیلی خیلی راضی هستم خدا شاهده راست میگم من ۳۴هزار کیلو متر را رفتم کوه دشت بیابان همه جاه رفتم باهاش کم نیاورد شرکت فراخوان داد که شلنگاه خنک کننده و گیر بکس تعویض شود منم این کار کردم ولی گویا صدا موتور نا انجار زوزه میکشه در دور کم من مجدد بردمش نمایندگی ولی ایراد نتونستن پیدا کنن میگن طبعی هر کسی این مکش داره به من کمک کنه ایراد پیدا کرده به من بگه ممنون میشم
سلام، آمپر دماسنج خودرو شما در حالت طبیعی و روشن معمولا چه دمایی را نشان میدهد؟! آیا از حد وسط خارج میشود؟؟
من یه هفته هست که تحویل گرفتم واقعا سواری عالی ونرم تعویض دنده ها اصلا احساس نمیشه توی سرعت بالا کنترلش عالیه توی پیچ من خودم با۱۲۰می اومدم اصلا احساس نکردم کنترل پایداری بالایی داره هندلینگ هم عالیه فقط حمایت نمیشه والا با این موتور بی صدا وقدرتمند هم رده ماشینهای ژاپنی امیدوارم حمایت بشه و قیمت این خودرو بنظرم بیش از ۱.۵میلیارد خواهد شد در کل ماشین با کیفیت عالی .
سلام قصد خرید سواری زوتی را دارم لطفا کسانی که این ماشین را دارند راهنمایی کنند که این خرید انجام بدم یا نه
سلام دوستان
بند حدود یک ساله این ماشین رو دارم خیلی خوبه تنها ایرادش نبود سانروف هستش من که فوق العاده راضیم ازش
با این مبلغ باید ۲۰۷یا شاهین و تارا بگیری که به هیچ عنوان از هیچ نظری قابل قیاس نیستن
من خرید این ماشین رو بشدت توصیه میکنم مطمئن باشید پشیمون نمیشید
خداییش مردم ایران ما به جای اینکه از این خودروهای زیبا سوار بشن و لذتشو ببرند با قیمت مناسب ترجیح میدن پژو پارس سوار بشن آخه تا کی عمرمون رفت ،حمایت کنید و از لذت ببرید ،به خدا که قابل قیاس نیست اصلاً ،،این خودرو از خیلی خودروهای چینی دیگه هم قشنگتره،،خود دانید