بررسی مزایا و معایب تیگارد X35 ، مقاله ای جامع و کامل در مورد این نیم شاسی بلند است که کم کم اسمش سر زبان ها می افتد.
شناخته شده تر و محبوب تر از فیلم های مارول و دی سی در چند سال اخیر را باید صنعت خودروسازی چین بدانیم که تمام این محبوبیت نه بخاطر بهترین بودن بلکه بخاطر گسترش تعداد کمپانی های خودروسازی و همچنین پیسرفت وحشتناک آن ها بوده است. بخاطر همین موضوع سیل عظیمی از برندهای چینی شناخته شده یا نشده به سمت کشورمان حرکت کرد که یکی ماهی های این دریای بزرگ خودرویی به نام تیگارد ایکس ۳۵ است.
{بیشتر بخوانید}: مشاوره رایگان خرید خودرو
خیلی از شما شاید همین الان هم با شنیدن نام این خودرو تعجب کرده باشید که اصلا متعلق به کدام شرکت است! برای آشنایی با تیگارد X35 لازم است که شما را با فامیل نزدیک این محصول یعنی بایک X25 آشنا کنم که متاسفانه همین خودرو هم به اندازه کافی ناشناخته و سر بسته هست.
اگر بگوییم که تیگارد X35 همان بایک X35 بوده و در واقع برادر بزرگتر بایک X25 محسوب می شود بسیار بهتر است. یعنی در واقع تیگارد موتورزیر مجموعه شرکت نسبتا معروف تر دیارموتور و بایک می باشد که کمتر از دو سال پیش راه اندازی شد.
نسل اول تیگارد X35 برای اولین بار در سال ۲۰۱۶ با اسامی مختلفی از جمله سنوا X35 و بیجینگ X3 در کشورهایی نظیر ایتالیا، مالزی و چین عرضه شد و سه سال بعد نسل دوم این کراس اوور جمع و جور شهری در نمایشگاه خودرو شانگهای رونمایی شد.
اما عرضه و حضور این خودرو در خیابان های ایران برمی گردد به اواخر سال ۱۴۰۱ که برای رقابت با محصولاتی مانند ام وی ام ایکس ۵۵ پرو و فردا SX5 و… پای به میدان گشود.
بررسی ظاهر تیگارد X35
یکی از نکات جالبی که حین رونمایی این خودرو در چین و سایت های خارجی مشاهده کردیم اشاره به فرم بدنه بود که هاچبک درج شده بود که البته با نگاه کلی به تیگارد X35 متوجه ابعاد نه چندان بزرگش می شوید که همین موضوع باعث شده تا آن را کوچک ترین کراس اوور بایک بنامند.
در رخ جلوپنجره چهار ضلعی بزرگ پیانویی با نوار های کرومی که چراغ های خودرو را به هم مرتبط کرده اند طرف هستیم. تیگارد X35 بر خلاف بیشتر رقبای جدیدش از متد این روزهای چینی ها یعنی دیلایت و چراغ در جای معکوس هم استفاده نکرده است که همین مورد برای بعضی مشتریان ایرانی قابل قبول تر است. چراغ های کشیده اش بیشترما را به یاد محصولات کره ای انداخته و در کنار دیلایت L شکلش ظاهر لوکسی دارد.
هنگامی که از بغل به این خودرو نگاه می کنیم ناخودآگاه به یاد سانگ یانگ تیوولی می افتیم به طوری که ابعاد تیگارد X35 از نظر ارتفاع، فرم شیشه ها و گلگیرها شباهت بالایی دارد. در کل نمای کناری با خطوط نسبتا ملایمی زینت داده شده که در کنار فلاپ های مشکی رکاب و رینگ های اسپرت ۱۷ اینچی با لاستیک ۲۱۵/۵۰ خیلی هم ساده و کسل کننده نیست. همچنین وجود قسمتی از ستون C به رنگ مشکی پیانویی تضاد نسبتا زیبایی را ایجاد کرده که حاکی از چاشنی اسپرت دارد.
صحبت از طراحی اسپرت، تهاجمی و جوان پسند شد که رخ عقب نمایان می شود. استفاده از المان های اسپرت مانند LED های سه تیکه در چراغ، دیفیوزر و فلاپ عقب و بخشی از صندوق به رنگ مشکی پیانویی به وضوح دیده می شود. اما از هماهنگی نمای عقب با جلو نباید گذر کرد به طوری که در اینجا نیز استفاده از چراغ های خطی یا پیوسته لحاظ نشده و طراحان تنها به خطوط سبکی رضایت داده اند که از طرفین خودرو به روی صندوق و سپر کشیده شده است.
بررسی کابین تیگارد X35
از قدیم چینی ها را به کپی کردن از محصولات خوشنام می شناختیم و این صحبت ها باعث شده که طراحان چینی کمی خلاقیت خود را بالابرده به نحوی که امروزه کمتر خودروی چینی کپی کاری دارد اما هنگام ورود به کابین تیگارد X35 رگ و ریشه هایی از تویوتا سی اچ ار دیده می شود به طوریکه طراحی فرمان، پایین داشبورد و حس کابین تا حدودی شبیه به آن می باشد اما قطعا در جزئیات تفاوت هایی دیده می شود.
طراحی داخلی تیگارد X35 همانند بیرونش زیاد از مد روز چینی ها پیروی نمی کند به طوری که در همان ابتدا صفحه نمایش نه چندان بزرگ در کنار پشت آمپر آنالوگش گویای همه چیز است. همین نکته می تواند ایرادی بزرگ برای بازار دیجیتالی پسند ایران دانست. همچنین تاچ مانیتور ۸ اینچی اش در حد معمولی بوده و انتظار بالایی نباید داشت.
رده قیمتی این خودرو اجازه استفاده از متریال خیلی عجیب و غریب را نمی دهد اما کیفیت رودری ها و داشبورد در حد قابل قبولی بوده و بیشتر از پلاستیک های خشک و ترکیبی از نرم با خشک استفاده شده که جنبه اقتصادی دارد. در میانه داشبورد قسمتی به رنگ نقره ای رنگ استفاده شده که بیشتر جنبه زینتی دارد تا کیفی! قسمت مرکزی صندلی ها پارچه ای و اطراف آن چرمی بوده که حس راحتی خوبی دارد.
{بیشتر بخوانید}: بررسی مزایا و معایب فردا SX5
با اینکه تیگارد X35 فاصله بین دو محوری مناسبی دارد اما شیب سقف و کوتاهی آن باعث شده تا افراد بلندتر از ۱۸۰ احساس راحتی نداشته باشند همچنین قسمت مرکزی ردیف دوم جندان راحت و بزرگ نبوده و درکل این فضا بیشتر برای یک خانواده کم جمعیت مناسب می باشد. فضای بار صندوق نیز همانند کابین در حد اندازه های رقیبی مثل فردا SX5 نبوده اما پاسخگوی سفر خانواده کم جمعیت است.
بررسی فنی و رانندگی تیگارد X35
هر چند این خودرو در ظاهر همانند دیگر چینی ها نسخه ای به روز ولی تکراری را استفاده نکرد اما در بخش فنی شاهد همان ترکیبات ۱/۵ یا ۱/۶ لیتری با انواع و اقسام گیربکس هستیم که روی کاغذ حرف ها برای گفتن دارند و اعداد جادویی را برای ما مهیا می کنند اما در واقعیت… البته البته بماند که تبلیغاتی مبنی بر این که انجین این خودرو متعلق به میتسوبیشی ژاپن است نیز وجود دارد که شخصا معتقد به این گونه لفظ ها ندارم و بیشتر برای بازاریابی به کار می روند.
حجم موتور | ۱/۵ لیتری |
تعداد سیلندر | ۴ سیلندر توربو |
محور محرکه | تک دیفرانسیل (FWD) |
قدرت | ۱۴۷ اسب بخار |
گشتاور | ۲۱۰ نیوتن متر |
گیربکس | CVT |
شتاب صفر تا صد | ۱۰/۵ ثانیه |
وزن | ۱۳۴۰ کیلوگرم |
اولین نکته خوبی که از توربوی این خودرو دست گیرمان شد، لگ کوتاهش بود که با وجود گیربکس کسل کننده CVT شاهد شتاب گیری خوبی هستیم و در مقابل رقیبی مانند فردا SX5 حرف ها برای گفتن دارد چرا که این مهم زمانی کاملا به ما اثبات شد که عدد صفرتاصد به دست آمده نزدیک عدد اعلامی شرکت بود.
البته نکات منفی تیگارد X35 مانند سواری نه چندان نرم همراه با لرزش نسبی کابین که علت آن را باید استفاده از سیتم تعلیق ساده تورشن بیم دانست که علاوه بر سواری تا حدی روی هندلینگ هم اثر منفی گذاشته است که خداروشکر با عملکرد مناسب و نسبتا به موقع سیستم های ESP و TCS و … روبرو هستیم.
از جمله اشتراکات تیگارد X35 با بیشتر هم وطنان امروزی اش، عایق بندی صعیف و ورود صدای بیش از حد موتور به کابین است حتی با اینکه خود شرکت سانیارموتور این خودرو را با نمد زیر کاپوت عرضه کرده است اما این موضوع نتوانسته تا صدای پیشرانه را بعد از دور موتور ۳/۳ کاهش دهد.
امکانات مهم Tigard X35
اوج نمودار دقیقا همین بخش است جایی که تیگارد X35 حرف ها برای گفتن دارد البته این نوع صحبت من کمی بیش از حد بود و نباید از یک کراس اوور شهری اقتصادی انتظار لاکچری بازی را داشت. همین جا جا دارد انتقادی از شرکت عرضه کننده این خودرو داشته باشیم چرا که بعضی از آپشن های ایمنی این خودرو حذف یا از آن ها کاسته شده اند برای مثال ایربگ های این خودرو از ۶ عدد به ۲ عدد کاهش داشته که با وجود داشتن ۵ ستاره ایمنی از موسسه CNCAP (نه چندان معتبر) نمی توان از این مهم چشم پوشی کرد.
– ۲ ایربگ – سقف پاناروما – کیلس استارتر – کروزکنترل – فرمان برقی
– دیلایت – ترمزپارک برقی – مانیتور ۸ اینچ تاچ – دوربین عقب – آینه تاشو برقی
وضعیت قیمت و خدمات تیگارد X35
اگر قرار باشد که این خودرو از یک جا ضربه بخورد و اصطلاحا بتوان یک ایراد نیز برایش درج کرد، همین بحث خدمات و کمبود تعداد نمایندگی در سطح کشور است که طبق گفته مدیرعامل دیار خودرو این شرکت قصد افزایش تعداد و بهبود کیفیت خدمات رسانی را دارد تا در طی ۳ سال گارانتی تیگارد X35 لبخند رضابت شما را جلب کند.
نا گفته نماند که در هر صورت در حال حاضر این خودرو نسبت به رقبایش از قطعات و خدمات کمتری بهره می برد و در کنار آن هزینه های ثانویه ای مانند بنزین با کیفیت، روغن مناسب سر وقت لازم دارد.
{مقالات بیشتر}: راهنمای خرید بهترین خودرو تا یک میلیارد تومان
این خودرو با برچسب قیمتی حدود ۱/۱ رقبای کمی ندارد که از قضا اکثر آن ها هم چینی هستند، حالا به نظر شما خرید تیگارد X35 منطقی تر است یا گزینه های شناخته شده تر؟
نقد و بررسی
تیگارد
اگر در این بازه قیمتی به دنبال خرید کراس اووری خاص تر و کم تر دیده شده هستید و کمبود خدماتش را به جان می خرید، تیگارد X35 گزینه ای مناسب است.
مزایا
- ظاهر جذابتر از رقبا
- پیشرانه سرحال
- امکانات بیشتر از رقبا
- مصرف سوخت نسبتا پایین
- خاص تر از رقبا
معایب
- صدای زیاد موتور در کابین
- سواری نه چندان نرم
- بازار خرید و فروش ضعیفتر از رقبا
- خدمات پس از فروش کمتر از رقبا
- ناشناخته تر از رقبا
- فضای نه چندان بزرگ صندوق
- هندلینگ معمولی
بررسی کلی این خودرو از طراحی بدنه که واقعا از هارمونی فوق العادهای برخوردار است ضخامت بدنه و شاسی های بسیار قوی و دیاق عقب ماشین در حد خودرو های نظیر سانتافه حدود ۳۰ سانتی متر، نکته بعدی هماهنگی بینظیر موتور و گیربکس و در مورد متریال داخلی واقعا ولخرجی خودرو ساز هویداست البته مشخص که شرکت قصد ماندگاری و گرفتن بازتر رو داره داشبورد کاملا متفاوت به سبک خودرو های بنز که دسترسی عالی به امکانات رو داره و نکته آخر سواری نرم این خورد و شتاب بسیار عالی در حدود زیر ۱۰ ثانیه و در آخر سقف پاناسونیک باکیفیت.
اطلاعات غلط ب ملت ندید نهایتا در حد اریزو ۵ این ازون بدتر اون ازین بدتر