بررسی مزایا و معایب هایما ۸S ، یکی از کامل ترین مقاله ها در مورد این پسرخوانده ایرانخودرو می باشد که اسمش را کمتر از رقبایش شنیده ایم.
در دوره ای که شرایط اقتصادی بد بوده و در این چند سال کسب و کار مردم همه جوره ضربه دید، در جمع دوستان بودیم که درباره پرمتقاضی ترین شغل حال حاضر بحث شد یکی از دوستان به اغذیه فروشی ها مخصوصا رستوران و فست فود اشاره کرد اما به نظر من از آن پرفروش تر باید خودروساز بودن در ایران را رتبه اول بدانیم؛ هر چه که بسازی با هر قیمتی مطمئنا مردم سوار خواهند شد! در این میان هم چندتایی خودروی وارداتی عرضه می کنیم که …! امروز به سراغ هایما ۸S ایرانخودرو رفته ایم.
{بیشتر بخوانید}: مشاوره رایگان خرید خودرو
همین ابتدا سنگ هایمان را سر اسم این خودرو وا بکنیم. بسیاری از مردم وقتی برای بار اول اسمش را شنیدند گمان کردند که اشتباهی رخ داده و باید S8 اما واقعیت امر خلاف مدل های S5 و S7 بود و اصطلاحا هایما رویه را عوض کرده است پس همان ۸S درست تر از همه است اما از آن جایی که به شخصه اعتقادی به اسم و چیزهای ظاهری ندارم بی درنگ به سراغ مطالب مهم تر می روم.
هر وقت که اسمی از هایما و متعلقاتش می آید ناخودآگاه ذهنمان به ۸ سال پیش یعنی زمانی که برای اولین بار هایما S7 آمد، سوق پیدا می کند. طی این سال ها ایرانخودرو هر جور که می توانست این خودرو را تغییر و پسوند پلاس روی خط بازار قرار داد اما پس از ۸ سال به سراغ هشتمین نماینده از هشتمین خودروساز چین یعنی Haima 8S رفت.
کراس اوور جمع و جور شرکت هایما برای اولین بار در سال ۲۰۱۹ در نمایشگاه چین رونمایی شد و تاکنون روی خط تولید قرار دارد. تا الان هیچ فیس لیفتی روی ظاهر هایما ۸S صورت نگرفته و می توان اذعان داشت که با خودرویی روز در کشورمان سر و کار داریم. نکته مهم درباره این خودرو وجود نسخه ای هیبریدی با موتور ۱/۲ لیتری به صورت بسیار محدود در خود چین است.
هایما ۸S در اوایل سال ۱۴۰۱ پای به غرفه های نمایشگاه ایران خودرو گذاشت و از اواخر همان سال نیز راهی خیابان ها شد. بله این خودرو حدود یک سالی می شود که در ایران کم و بیش پرسه می زند و بسیاری از مردم تازه نامش به گوششان رسیده که این را باید عملکرد ضعیف ایران خودرو در تبلیغات دانست.
نقد طراحی هایما ۸S
وقتی به شما گفتیم که رویه در هایما فرق کرده منظورمان فقط اسم نبود بلکه با نگاه کلی به هایما ۸S متوجه تفاوت و المان های مفهومی طراحی ظاهری اش می شویم که این را باید مدیون ذهن بلند پرواز و جاه طلب چینی ها بدانیم. البته بماند عادت همیشگی چینی ها یعنی کپی کاری در این خودرو نیز دیده می شود به طوری که ظاهر جلویی خودرو شباهت خاصی به سانتافه ۲۰۱۹ دارد ولی به دلیل اینکه سال طراحی هردو یکسان است نمی توان با قطعیت اظهار نظر کرد!
{بیشتر بخوانید}: بررسی مزایا و معایب لاماری ایما
در اولین مواجه با رخ جلوی هایما ۸S، قرارگیری دیلایت های ظریف و خطی جای چراغ های اصلی و انتقال چراغ های اصلی روی سپر جلب توجه می کند ولی این اولین چینی نیست که از این ایده استفاده کرده و قبلا در خودروهای هم وطنی نظیر لاماری، X22 پرو و KMC K7 این نسخه را دیده بودیم. جلوپنجره بزرگ، خطوط دور مجموعه چراغ ها و کاپوت عظیم باعث تهاجمی تر نشان دادن خودرو شده اند. البته چینی ها لوکس گرایی را با استفاده از کروم کاری جلو پنجره و چراغ های ۴ تیکه فراموش نکرده اند.
متفاوت بودن هم خوب است و هم بد. به جرات می توان گفت که هایما ۸S در نمای کناری با بیشتر رقیب هایش فرق دارد اگر باورندارید نگاهی به خطوط تیز بدنه بندازید که یکی از آن ها به طور عجیبی از روی کاپوت از زیر دستیگره به وسط درب عقب، دیگری از انتهای چراغ عقب تا درب جلو و آخری هم کمی منطقی تر پایین درب ها کشیده شده است. حالا دیگر خطوط روی گلگیر و حلالی اش بماند به جای خود. در ضمن پلاستیک پایین درب ها علاوه بر جنبه زینتی حالتی بامپر مانند و محافطتی دارد.
ارتفاع خودرو راحت یک سر و گردن از رقبایش بالاتر است که برای اثبات این مهم توجه شما را به ارتفاع رکاب از سطح زمین و گلگیر تا چرخ ها نیازمندم! قشنگ انگار که ایرانخودرو از عمد ارتفاع Haima 8S را دو سایز کشیده بالا. البته این ارتفاع بالا نباید حس آفرودبازی را در شما انگولک کند و هر وقت این افکار فانتزی به ذهنتان رسید بیشتر به حجم کم موتور، تک دیفرانسیل و چینی بودن این خودرو فکر کنید.
رینگ های خودرو دارای سایز ۱۹ با لاستیک ۲۲۵/۵۰ بوده که برای این حجم از گلگیر کمی کوچک به نظر می رسند و تعویض آن ها با نمونه ۲۰ اینچی نتایج بهتری را رقم می زد. قسمتی از ستون C هایما ۸S به صورت مشکی پیانویی کار شده که یک تکه به سمت شیشه عقب خودرو رفته است.
آخرین خط کشیده شده بالای گلگیر را دنبال کرده و به نمای عقبی هایما ۸ اس می رسیم جایی که طبق مد این روزها از چراغ های پیوسته و سرتاسری در بخش مشکی پیانویی صندوق استفاده شده است. بالای چراغ ها با شیشه مستطیلی با عرض کم روبرو می شویم که طول زیادی داشته و دو ستون C عقب را متصل کرده. نمای عقبی کلا قالب مربعی شکل با ارتفاع نسبتا بالا داشته که این قضیه را در هایما S7 نیز دیدی بودیم. فرو رفتگی رو درب صندوق و خطوط L مانند روی سپر هماهنگی خوبی با هم دارند و در کنار رو خروجی اسپرت و خوشبختانه واقعی اش، ظاهر اسپرت و خشنی را ایجاد کرده اند.
از آنجایی که بحث طراحی ظاهری سلیقه ای بوده و لزوما خوب و بد یا زیبا و زشت مطلقی وجود ندارد، با این حال هایما ۸S طبق نظرسنجی که بین برخی مردم انجام داده ایم، کراس اوور زیاد خوشتیپی نیست مخصوصا در نمای عقبی که این مهم زمانی بیشتر به چشم می آید که آن را با محصولی مانند تیگو ۸ پرو یا فونیکس FX مقایسه می کنیم.
احیانا اگر شناختی از محصولات برند لامبورگینی مخصوصا مدل هوراکان داشته باشید هنگام وارد شدن به کابین Haima 8S با مشاهده کلی آن، متوجه کپی کاری نسبی این خودرو خواهید شد مخصوصا با آن دریچه های تهویه ۶ ضلعی و پشت آمپر زاویه دار اش، اما این کجا و آن کجا!
ولی انصافا هر چقدر که ظاهر بیرون خودرو عامه پسند و زیبا جلوه نکند طراحی داشبورد، صندلی ها و فرمان بسیار چشم نواز ظاهر می شود. طراحان چینی بازار هدف هایما ۸S را تمام اقشار در نظر گرفته به طوری که استفاده از المان های اسپرت در کنار نکات لوکسی مانند پلاستیک مشکی پیانویی و کروم دیده می شود.
رودری ها، رویه داشبورد از پلاستیک نرم ساخته شده که حس خوبی را القا می کند غیر از آن قطعات مشکی پیانویی و کروم نسبتا با کیفیت در میانه داشبورد و کنسول خودنمایی می کند. صندلی های هایما ۸S در نگاه کلی طراحی اسپرتی به اصطلاح ریس دارند حتی ردیف دوم اما با وجود نشیمنگاه با دوام در کنار ابعاد نسبتا بزرگ، نه مانند فونیکس FX خشک است و نه به اندازه فونیکس تیگو ۸ نرم و راحت.
خوانایی و کیفیت کلاستر دیجیتالی نیز در حد مطلوبی قرار دارد که به سبک و سیاق سوپراسپورت های ایتالیایی ساخته شده است که قابلیت تغییر وضعیت با توجه به مود رانندگی منتخب را دارد. صفحه نمایش ۱۰ اینچی با رزولوشن بالا و تاچ مناسب قابلیت کنترل از روی قسمت مرکزی با استفاده از موس را دارد که باعث افزایش ارگونومی و راحتی حین رانندگی می شود.
{بیشتر بخوانید}: بررسی مزایا و معایب کی ام سی K7
یکی از نکات مثبت هایما ۸S فضای بزرگ ردیف دوم است به نحوی که ۴ یزرگسال با قد ۱۸۵ و یک کودک احساس راحتی خواهند داشت. فضای بار این کراس اوور ۵ نفره یکی از بزرگترین ها در رده قیمتی خودش است که نیاز های یک خانواده را کاملا پاسخگو است.
بررسی فنی و رانندگی Haima 8S
سال پیش همراه با این محصول، مدل دیگری از هایما به نام ۷X نیز معرفی شد که هر دو موتور و گیربکس یکسانی دارند. این خودرو در بازه قیمتی تیگو ۸ پرو و فونیکس FX و لاماری ایما قرار می گیرد و حداقل روی کاغذ در حد و اندازه های آن ها ظاهر می شود، مخصوصا اینکه هایما ۸S دارای گیربکس اتومات معمولی بوده که نسبت به CVT و DCT کم خرج تر، کم دردسر تر اما در سرعت و نحوه تعویض کمی ضعیفتر است.
حجم موتور | ۱/۶ لیتری |
تعداد سیلندر | ۴ سیلندر توربو |
محور محرکه | تک دیفرانسیل (FWD) |
قدرت | ۱۹۲ اسب بخار |
گشتاور | ۲۹۳ نیوتن متر |
گیربکس | ۶ سرعته اتوماتیک |
شتاب صفر تا صد | ۸/۵ ثانیه |
وزن | ۱۵۶۰ کیلوگرم |
هنگام شروع رانندگی با هایما ۸S، اولین نکته ای که جلب توجه می کند شتاب و کشش مناسب خودرو است که این مورد را باید مدیون بوست بالای توربو باشیم، شتاب صفرتاصد بدست آمده حدود ۸/۵ ثانیه شد یعنی حدود ۰/۷ ثانیه بیشتر از عدد سازنده که با درنظر گرفتن شرایط ایران قابل قبول است هر چند که به پای فونیکس FX پرمیوم نمی رسد اما از بقیه رقبای خود جلوتر است. یکی از نقاط ضعف این خودرو و به طور کلی کراس اوورهایی با حجم موتور کم، ورود بیش از حد صدای موتور به کابین است که متاسفانه بعد از دور ۴ هزار کمی اذیت کننده می شود.
{بیشتر بخوانید}: بررسی مزایا و معایب فونیکس FX
دومین نکته سواری این خودرو می باشد که به وضوح خشک تر از لاماری ایما، تیگو ۸ است اما در حد FX می باشد. هندلینگ و پایداری خودرو خیلی ما را به یاد هایما S7 می اندازد یعنی ارتفاع بالا با لاستیک هایی نه چندان پهن، نتیجه خیلی عالی به ما تحویل نمی دهد. ترمزها توانایی خوبی در متوقف کردن وزن خودرو دارند و در حد رقبا ظاهر می شود.
امکانات مهم هایما ۸S
داشتن دستیار صوتی، رادار تصادف و دوربین ثبت وقایع و … امکاناتی است که هایما ۸S را یکی از چینی های شایسته لقب پرآپشن ترین ها در کلاس خود می کند.
– ۶ ایربگ – ۳ رادار – دستیار صوتی – تهویه دوگانه اتومات – صندلی های جلو برقی
– پاناروما – اتوهلد – صندوق برقی – اتوترانک – ۳ حالت رانندگی
– ۲ گرمکن – موس وسط – دوربین ۳۶۰ – ترمزپارک برقی – کروزکنترل اکتیو
بررسی وضعیت خدمات و قیمت Haima 8S
اینکه شرکتی مانند ایران خودرو پشتیبان و حامی این خودرو باشد هم مزیت است و هم عیب چرا که تجربه کمبود قطعات هایما S7 در اوایل ورودش برای هایما هشت اس نیز رخ خواهد داد و همچنین شرایط و ضوابط عجیب این شرکت برای خدمات ندادن به مشتریان! به هر حال این خودرو ۵ سال تحت پوشش گارانتی می باشد.
یقینا نمی توان در مورد دوام یا مخارج چینی های جدید الورود سخن گفت اما خریداران این نوع خودروها باید به نکاتی از قبیل بنزین با کیفیت، روغن مناسب و سرویس سروقت دقت کافی داشته باشند مخصوصا که هایما ۸S از موتور GDI با بوست بالای توربو بهره می برد.
این خودرو هم اکنون(۶/۱۰) با قیمتی حدود ۱/۷ میلیارد رقبایی مانند لاماری، فونیکس FX و KMC K7 دارد و به نظر شما خرید هایما ۸S منطقی است یا رقبایش؟ دلیل شما چیست؟
نقد و بررسی
هایما ۸S
اگر به دنبال خرید کراس اووری ۵ نفره هستید که شتاب خوب، امکانات زیاد و گارانتی مطمئنی داشته و از رقبای این خودرو زیاد خوشتان نمی آید، هایما ۸S گزینه مناسبی است.
مزایا
- ظاهر خاص تر از رقبا
- کابین جادار مناسب خانواده
- وجود دستیار صوتی
- شتاب خوب
- طراحی جذاب جلوی خودرو
- بوست بالای توربو
- صندلی ها زیبا و راحت
- طراحی زیبای داشبورد
- ارتفاع بالای خودرو
معایب
- طراحی نه چندان عامه پسند عقب
- صدای بالای موتور در کابین
- کیفیت رنگ نه چندان مناسب
- پیشرانه حساس به بنزین
- سواری اسپرت تر از رقبا
- هندلینگ نه چندان عالی
- نااشنا در بازار و خرید و فروش ضعیف
سلام من ماشینهای با قیمتهای زیر ۲ تومنو خریدم و داشتم ویا رانندگی کردم مثل دیگنتی هایما۸ تیگو۸ لاماری همه شون تقریبا نزدیک به هم هستن ولی ی تفاوتهای دارند بر حسب نوع علایق خودتون میتونید انتخاب کنید مثلا تیگو ۸ و دیگنتی جادارتره ولی شتاب اولیه شون کمتره لاماری خوش قیافه تره ولی کم اپشنه وهایما ۸ جمع وجور و صندوق عقبش کم جاتره ولی پراپشن و دستیار صوتیش خیلی کاروراحت میکنه وواقعا شتابش خیلی عالیه هرکسی برحسب نوع کاربردش میتونه انتخاب کنه من شتاب برام مهم بود و حس خوبی تورانندگی ب من میداد من هایما ۸ و دیگه نگه داشتم ماشین خوبیه
سلام مرسی از اینکه تجربه تون رو به اشتراک گذاشتید.
سلام. درسته میگن به بنزین معمولی حساسه؟ راه حلش چیه؟ چه مشکلی ایجاد میکنه؟
سلام، با توجه به بوست بالای توربو به بنزین با اکتان زیر ۹۰ حساس می باشد. با ریمپ کمی از این مشکل قابل رفع است اما در هر صورت نیاز به بنزین با کیفیت وجود دارد. لرزش زیاد ، بالا رفتن مصرف سوخت و کاهش راندمان موتور از نکات منفی استفاده از بنزین بی کیفیت در خودروهای توربو است.
سلام آقا رضا . من تحقيق زيادي در مورد هايما ۸S كردم و هايما s7 رو فروختم و براي ۸S واريز كردم كه بزودي تحويل ميگيرم . سئوالي ازتون دارم .
سيستم صوتي ۸S از نظر كيفي چطوريه و چقدر با هايما S7 تفاوت داره ؟
سلام،من دارم،عالی هست
خيلي جالبه كه سيستم صوتي هايما s7 (4باند+۲ تويتر) با كيفيت هست و از عجايب روزگار ايران خورو است
سلام به همه هايما ٨ اس ماشين پر شتابيه و هندلينگ خوب با ابشن پرشمار
با سلام خدمت دوستان
به نظر من اولویت انتخاب هر خودرو اول بحث بودجه میباشد که در نظر گرفتیم و بایست خودرو از نظر موتور گیربکس هندلینگ و آپشن نسبت به رقبای هم قیمتش بهتر باشد و از نظر قیافه و رنگ هم کاملا شخصی و سلیقه ای میباشد هایما ۸ از نظر موتور و گیربکس و هندلینگ واقعا از فونیکس لاماری تیگو و دیگنیتی و فیدلتی سرتر میباشد از نظر آپشن های کاربردی هم واقعا خوب کار کرده است هندلینگ و شتاب هایما واقعا خیره کننده و عالیست و در جاده واقعا حس خوبی به شما میدهد
سلام لطفا اگر کسی هایما۸ داره و استفاده میکنه ایا به بنزین حساسه و مشکل براش پیش میاد با بنزین ایران
سلام من این خودرو رادارم هیچ مشکلی بابنزین معمولی ندارد ونیازی به اکتان هم ندارد
سلام
بعضیا از تقه زدن گیربکس این هایما۸ گله میکنن، لطفا کسانیکه دارن بفرمایید این موضوع درسته؟ ممنون
خودرو خیلی خوبیه از لاماری فنیکس تیگو ۸ سرتره به بنزینم حساس نیست گیربکس موتور خوبی داره شتاب قابل قبولی داره امکانات رفاهی خوبی داره ولی هنوز از نظر لوازم و خدمات باید چند سالی بگذره تا معلوم بشه
سلام دوستان سوالی داشتم خدمت کسانی که هایما ۸ سوار میشن، در واقع نظر سنجی داشتم.
ماشین من اسپورتیج ۲۰۱۴ هست با ۱۶۰ تا کارکرد.
دوسال پیش موتور تعمیر مردم حدود ۲۵۰ تومن هزینه شد، یک هفته پیش هم بدلیل خالی شدن باتری و مشکل برقی گیربکسم قفل کرد و الان نمایندگی هست و حداقل ۶۰ تا ۸۰ هزینه تعمیر میشه…
راستش خسته شدم و دنبال ماشین بروز میگشتم که دوستان هایما ۸ رو معرفی کردن… سوالم کلی هست که آیا صلاح میدونین اسپورتیج ۲۰۱۴ رو با هایما ۸ تعویض کنم؟
پیشاپیش ممنونم از نظراتتون.