بررسی مزایا و معایب ریسپکت پرایم ، یکی از مفصل ترین نوشته ها در مورد جزئیات این سدان جمع و جور شهری است که پاسخ تمامی پرسش های خریداران را می دهد.
یکی از مسائل و سوالات مهم این روزها، (وفادارای یا احترام؟) است که در همه ابعاد زندگی ما و در هر زمان و مکان پابرجاست. حال دوباره به سراغ صنعت خودروسازی چین رفته ایم که ببینیم خواهان وفاداری یعنی همان اصالت و کیفیت است یا احترام به ارزش های پیشین خود و مصرف کنندگان! البته امروز باید وجود همه این ها را در خودرویی مانند ریسپکت پرایم بررسی کنیم…
زمانی که اسم بهمن موتور می آید همگی ما به یاد محصولات جاودانه ای مانند مزدا ۳ می افتیم که سال های سال در بازار ایران می تاخت و تا همین سال ۹۸ نیز تولید می شد. اما ارزش ها فرق کرده و به بیان دیگر با ایدئولوژی متفاوتی سر و کار داریم. پس از فروش نسبتا موفق فیدلیتی و دیگنیتی در اوایل سال ۱۴۰۱ بود که گروه بهمن از خودروی سواری خود با نام ریسپکت پرایم رونمایی کرد.
روز معارفه پس از مشاهده این خودرو در میان خبرنگاران و عکاسان حوزه خودرو همهمه ای افتاد که شباهت هایی میان این خودرو با نماینده هایی از مدیران خودرو است! عوامل بهمن موتور خود به این نکته اشاره کردند که ریسپکت پرایم در واقع آریزو ۷ بهبود یافته است و از آنجایی که چری یکی از سهام داران اصلی شرکت تولید کننده این خودرو یعنی کایی(kaiyi) است، نمی توان منکر این شباهت شد.
ریسپکت پرایم برای اولین بار در چین با نام اصلی Kaiyi Xuandu در سال ۲۰۲۱ به عنوان سدان جمع و جور معرفی شد و در کشورهایی نظیر خود چین، روسیه و ایران خط مونتاژش وجود دارد و از این حیث خودروی ناشناخته ای نیست.
طراحی ظاهری ریسپکت پرایم
خوشبختانه یا متاسفانه آنقدر که در این سگمنت خودرویی، رقابت زیاد است که واقعا بعضی وقت ها تشخیص ان ها از یکدیگر سخت می شود. ریسپکت پرایم از نظر ابعاد در حد و اندازه های آریزو ۵ جدید است اما از نظر قیمتی چیزی بین آن و آریزو ۶ پرو که به همین علت بسیاری این خودرو را با آن ها مفایسه می کنند.
در نمای جلویی ریسپکت پرایم، سه بخش یعنی چراغ ها، جلو پنجره و دیلایت ها بسیار خودنمایی می کنند، چراغ های خودرو ابعاد خیلی بزرگی نداشته و با ظاهر کلی خودرو هماهنگی دارد. سه بعدی بودن جلوپنجره و اسفاده از قطعات کرومی و پیانویی در آن جذابیت خودرو را بالاتر برده و احساس به روز بودن را به خوبی القا می کند.
از دیگر نکات چشمگیر ریسپکت پرایم طراحی سپر و جزئیاتش است، دیلایت های وی شکل وارون در کنار هواکش کوچک بغل سپر که ما را به یاد اپتیما JF می اندازد. خطوط موازی دو طرف کاپوت که تا بالای چراغ ها امتداد پیدا کرده اند نیز کمی حس عضلانی بودن به خودرو می دهد.
بیشتر بار زیبایی نمای کنار خودرو بر عهده رینگ های ۱۷ اینچی با طراحی اسپرت و لاستیک های ۲۰۵/۵۰ فاق کوتاه می باشد، چرا که به جز خطوط ملایم روی درب ها نکته هیجان انگیز دیگری پیدا نمی شود. تنها دور شیشه ها مزین به کروم کاری شده اند و حتی دستگیره ها هم همرنگ بدنه خودرو می باشند. از این ها که بگذریم هنگام مشاهده ریسپکت پرایم از نمای کلی به خوبی متوجه هم هیکل بودنش با آریزو ۵ خواهید شد.
اوج جذابیت و عامه پسند بودن ظاهر ریسپکت پرایم را نمای پشتی باید بدانیم که اول از همه چراغ های طویل و ظریف خودرو که کمی حالت دودی دارند ظاهر متفاوت و زیبایی را مهیا کرده اند. همچنین برآمدگی بالای صندوق که کمی شبیه به بال شده، دیفیوزر سپر و دو خروجی اگزوز که البته سمت راستی نمایشی است همگی نسخه ای دلنشین برای جوانان اسپرت پسند است.
به نظر بنده طراحی کابین و داشبورد این خودرو زیباتر از بیرونش است چرا که با طراحی خیلی دیجیتالی یا دیده شده مثل رقبایش طرف نیستیم. اول از همه فرمان خودرو شباهت ۹۰ درصدی به محصولات چری و ام وی ام داشته و فقط لوگو عوض تغییر کرده است. استفاده از دریچه های تهویه بزرگ و قرارگیری صفحه نمایش ۱۰ اینچی در ارتفاعی پایینتر از حالت معمول حس و حالی جالب را به راننده منتقل می کند چرا که مانند بسیاری از خودروهای اسپرت نیز کشیدگی داشبورد به سمت راننده است و همین امر موجب ارگونومی و دسترسی راحت تر حین رانندگی می شود.
صحبت از ارگونومی که شد، صندلی های ریسپکت پرایم با دارا بودن طراحی خاص و اسپرت( اصطلاحا ریس) و عمق و کیفیت مطلوب تر از رقبا رانندگی آسوده تری را فراهم می کنند. یکی از نکاتی که در دیگر خودروهای این رده دیدیم، کیفیت معمولی صفحه نمایش از نظر تاچ و سرعت است که در این خودرو نیز دیده می شود اما سیستم صوتی خودرو با دارا بودن ۶ اسپیکر قدرت پخش خوبی دارد.
قسمت بیشتر رویه ی داشبورد و رودری از پلاستیک خشک با طرح کربن کار شده اما استفاده از چرم مصنوعی و دوخت قرمز رنگ در برخی نقاط باعث جذابیت و حس اطمینان بیشتری شده است. فضای ردیف دوم خلاف چیزی که از ابعادش انتظار داشتیم، برای افراد تا قد ۱۸۵ و ۴ بزرگسال کافی می باشد و همچنین وجود دریچه هوا و پورت usb آپشن خوبی محسوب می شود. همین داستان باز در صندوق ریسپکت پرایم نیز برقرار است و صندوقش فضایی نه در حد اریزو ۶ و کی ام سی J7 اما بزرگتر از اریزو ۵ دارد.
اطلاعات فنی و رانندگی Respect prime
خوب یا بد ما که دیگر عادت کردیم از ۱/۵ لیتر توربو در خودروهای چینی صحبت کنیم. تعجبی هم ندارد چرا که بازار خودرویی به سمت خودروهای کم حجم، توربو و مصرف کمتر می رود. البته این وضعیت نیازمند رسیدگی بهتر به موتور برای مثال بنزین با کیفیت و روغن مرغوب را می طلبد.
حجم موتور | ۱/۵ لیتری |
تعداد سیلندر | ۴ سیلندر توربو |
محور محرکه | تک دیفرانسیل (FWD) |
قدرت | ۱۵۴ اسب بخار |
گشتاور | ۲۳۰ نیوتن متر |
گیربکس | CVT با ۹ دنده مصنوعی |
شتاب صفر تا صد | ۱۰/۷ ثانیه |
وزن | ۱۴۰۸ کیلوگرم |
طبق اعلام رسمی شرکت بهمن موتور، ریسپکت پرایم در عرض ۱۰/۵ ثانیه از صفر به صد می رسد که نسبت به رقیبی همچون آریزو ۵ توربو حدود ۰/۴ کندتر است اما در عمل باید گفت که در بهترین شرایط به عددی بهتر از ۱۰/۷ دست پیدا نکردیم، که البته با شرایط تهران و بنزین کشورمان عددی راضی کننده می باشد.
توربوی این خودرو نیز مانند اکثر رقبایش دارای لگ کوتاهی است که چندان چشمگیر نیست. عملکرد گیربکس CVT خودرو در حالت اسپرت سریعتر شده و معکوس های بهتری می کشد. در کل از لحاظ قدرت و کشش رقیبی سرسخت برای دیگر گزینه ها در این رده به شمار می رود.
رانندگی با ریسپکت پرایم به دلیل سواری خوب در عین چسبندگی مناسب خودرو لذت بخش است. همچنین عایق بندی خوب کابین به نحوی است که تا دورموتور ۴ هزار صدای چندانی وارد کابین نمی شود و خود کابین نیز نسبت به رقیبی مثل اریزو ۶ کم صداتر ظاهر می شود. عملکرد ترمزهای دیسکی اش نیز کمی بهتر از رقبایش بوده و حس اطمینان خوبی دارد.
امکانات مهم ریسپکت پرایم
همانطور که گفته شد، ریسپکت پرایم قیمتی بین آریزو ۵ و آریزو ۶ دارد یعنی اگر با اریزو ۵ مقایسه کنیم دارای آپشن های بیشتری است برای مثال دوربین ۳۶۰ و گرمکن صندلی را اضافه تر دارد! اگر با آریزو ۶ مقایسه کنیم آپشن های کمتری دارد. در کل، سطح امکانات خوبی دارد اما فقدان سردکن صندلی و کول باکس برای ایران گرمسیر کمی دلسرد کننده است.
– ۶ ایربگ – صندلی راننده برقی – سیستم ESP و TCS – دوربین ۳۶۰
– شارژر وایرلس – ترمز پارک برقی – تهویه مطبوع اتومات – اتوهلد
وضعیت خدمات و قیمت ریسپکت پرایم
تجربه نشان داده که شرکت بهمن موتور پشتیبانی خوبی از محصولاتش دارد و برای ریسپکت پرایم ۵ سال یا ۱۵۰ هزارکیلومتر گارانتی و پوشش خدماتی درنظر گرفته است، همچنین طبق گفته شرکت سرویس های این خودرو تا یکسال رایگان انجام می گیرد که مدت قابل توجهی نسب به رقبا می باشد.
بنابر تجربه خودروی صفرکیلومتر خرج چندانی ندارد و همچنین مونتاژ نسبتا خوب بهمن موتور این مهم را به حداقل می رساند اما از برخی هزینه های ثانویه برای ریسپکت پرایم و حتی اکثر رقبایش نمی توان گذر کرد برای مثال پیشرانه توربو این خودرو برای جلوگیری از افت زودرس نیازمند بنزین با کیفیت و روغن اصلی می باشد…
این خودرو امروز(۵/۳۰) با قیمتی بالغ بر ۱/۲ میلیارد تومان رقیب اصلی و هم وطن یعنی آریزو ۵ IE را پیش رو دارد و از طرفی باید با سرشناس های کارکرده البته نه چندان سرحال نظیر سراتو سایپا و مزدا ۳ سرشاخ شود که به نظر نگارنده ی این مقاله ریسپکت پرایم گزینه منطقی می تواند باشد.
نقد و بررسی
ریسپکت پرایم
اگر به دنبال سدان خانوادگی کوچک هستید که صفر کیلومتر بوده و کیفیت مناسب، شتاب خوب و ظاهر جذابی هم داشته باشد، ریسپکت پرایم گزینه ارزنده ای است.
مزایا
- ظاهر خاص و جذابتر از آریزو ۵
- کابین جادار و مناسب برای خانواده کم جمعیت
- شتاب و کشش مناسب همسطح اریزو۵
- صندوق جادار همسطح اریزو ۵
- هندلینگ و چسبندگی بهتر از آریزو۵
- ترمزهای قابل اطمینان و بهتر از اریزو ۵
- امکانات بیشتر از اریزو ۵
- سیستم صوتی مناسب
- سواری نرمتر از رقبا حتی اریزو ۶
- صندلی های خاص و باکیفیت تر از رقبا
معایب
- قیمتی بالاتر از اریزو ۵
- موتور نیازمند بنزین با کیفیت
- مصرف سوخت نه چندان پایین نسبت حجم
- ناشناخته تر بودن نسبت به رقیب