جامع ترین بررسی مزایا و معایب رنو اسکالا مقاله ای است که می تواند برای دوستداران این خودرو و آنان که به دنبال خرید این خودروهستند بسیار حائز اهمیت باشد.
امروز میزبان خودرویی از قلب اروپا هستیم که فقط رگ و ریشه اش در خاک فرانسه قرار داشته و برای دیدن مونتاژ آن باید سری به کشورهای آسیایی از جمله کره یا ترکیه(اوراسیایی) نیز بزنیم. رنو اسکالا هاچبک ۵دربی است که با وجود گذشت زمان زیادی از ورودش به ایران جایگاه خوبی در بازار دست پیدا نکرد.
تاریخچه رنو اسکالا
بالاخره کدام؟ اسکالا یا مگان؟ لازم است بحث مفصلی در رابطه با این اسامی داشته باشیم. در واقع این خودرو هم اسکالا است و هم مگان و حتی فلوئنس! شاید پیش خودتان بگویید که مگر می شود؟! بله این خودرو با نام های متفاوتی در بازار های جهانی عرضه شده که شرکت وارد کننده آن یعنی نگین خودرو تصمیم گرفت که آن را اسکالا خطاب کنیم.
رنو اسکالا در ایران در دو کلاس بندی هاچبک و کروک وارد شده است که نمونه مورد بررسی ما هاچبک با تیپ ۲/۰ لیتر E4 است که در هر بخش تفاوت های تیپ ها را برای شما بیان می کنیم.
در سال ۱۹۹۰ بود که رنو اولین نسل از این خودرو را ابتدا با نام X64 و سپس رنو مگان معرفی کرد و سرانجام در سال ۱۹۹۵ به بازار عرضه شده و توسط کشور های گوناگونی نظیر ترکیه و روسیه و آرژانتین و … مونتاژ می شد و تا سال ۲۰۰۲ روی خط تولید قرار داشت.
دومین نسل رنو اسکالا(مگان) در سال ۲۰۰۳ تا ۲۰۰۸ در بازار جهانی حضور داشت. این همان نسلی است که ما آشنایتی خوبی با آن داریم و سالیان متوالی توسط پارس خودرو مونتاژ می شد. رنو مگان به علت کیفیت بالا و پرستیژ خوب توانست گوی رقابت را از رقیبان زمان خود بدزدد.
طراحی نسل سوم رنو اسکالا (مگان) در سال ۲۰۰۸ صورت گرفت و یکسال بعد وارد بازار جهانی گردید البته این نسل در سال ۲۰۱۳ پایش به ایران باز شد و تا سال ۲۰۱۶ در ایران موجود می باشد. در طی این ۳ سال یک فیس لیفت بر روی آن صورت گرفت که خوش بختانه هر دو نمونه در ایران موجود اند.
نسل چهارم رنو اسکالا یا مگان نیز در سال ۲۰۱۶ به فروش رسید و قرار بود که در سال ۹۶ شمسی نمونه ی سدان آن با نام رنو مگان همراه با رنو تلیسمان وارد بازار شود که متاسفانه این مهم رخ نداد. ظاهر این نسل شباهت زیادی به برادر بزرگترش تلیسمان داشته و فقط از نظر ابعاد جمع و جور تر به نظر می رسد.
طراحی رنو اسکالا ۲۰۱۵-۲۰۱۶
استفاده از المان های اغراق آمیز و حجم پردازی به وضوح دیده می شود. به طوریکه در کمتر بخشی از خودرو خطوط تیز و شکسته را مشاهده می کنید چیزی که در بقیه خودرو های رنو نیز به چشم می خورد.
اولین چیزی که در نمای جلو رنو اسکالا خودنمایی می کند لوگوی بزرگ رنو بر روی جلوپنجره است که البته در نمونه های قبل فیس لیفت اینگونه نبوده و در واقع اصلا جلوپنجره ای وجود ندارد که لوگو رنو بر روی آن قرار داشته باشد.
نمای جلو اسکالا به واسطه خطوط کشیده شده روی کاپوت و گلگیرهای حجیم اش عضلانی دیده می شود و چراغ های نسبتا بزرگ خودرو ظاهر خوبی به خودرو بخشیده اند.
زمانیکه از بغل به رنو اسکالا نگاه می کنیم خطی که از چراغ جلو شروع شده و تا چراغ عقب امتداد یافته جلب توجه می کند. در پایین درب ها نیز کروم کاری صورت گرفته که نمای لوکسی را به خودرو بخشیده اند. در ضمن رینگ های ۱۶ اینچی خودرو که مشترک با رنو فلوئنس E4 هستند هماهنگی خوبی با خودرو دارند.
به نمای عقب اسکالا که می رسیم با طراحی محافظه کارانه ای برخورد کردیم که کمی ما را دلسرد کرد البته درست است که این نوع طراحی زیاد چشمگیر نیست اما در طول سالیان متوالی دیرتر از چشم می افتد. طراحی اشکی چراغ های عقب و همچنین شیشه عقب با طراحی قوسی اش کاملا نمای عقب را از هرگونه هیجان واداشته اند.
به کابین رنو اسکالا که نگاهی می اندازیم سادگی حکم فرمایی می کند اما این سادگی به معنی زشت یا بد بودن نیست بلکه رنو توانسته با استفاده از متریال نسبتا خوب در کابین حس اطمینان خوبی به سرنشینان بدهد چیزی که در دیگر خودروهای رنو نیز کم و بیش به چشم می خورد. فضای کابین و صندوق بیشتر از چیزی است که انتظارش را داشتیم و از این نظر در بین رقبایش حرف اول را می زند و جوابگوی نیاز های یک خانواده کم جمعیت است.
مشخصات فنی و رانندگی با Renault Scala
به بخشی می رسیم که برای ما کمی سردرگمی ایجاد کرد. جذاب به خاطر توان خوب موتور و کسل کننده به علت گیربکس CVT !
حجم موتور | ۲ لیتری |
تعداد سیلندر | ۴ سیلندر تنفس طبیعی |
محور محرکه | تک دیفرانسیل (FWD) |
قدرت | ۱۴۴ اسب بخار |
گشتاور | ۱۹۴ نیوتن متر |
گیربکس | CVT |
شتاب صفر تا صد | ۱۰/۹ ثانیه |
وزن | ۱۳۲۰ کیلوگرم |
موتور اسکالا را روشن می کنیم ترمز پارک برقی را از حالت فعال خارج کرده و شروع به حرکت می کنیم همانطور که انتظار داشتیم شتاب و قدرت اولیه خودرو مناسب بوده و اصطلاحا خوب از جایش کنده می شود. اما گیربکس CVT اینجا هم بلای جانمان شده و شتاب ثانویه خودرو تعریف چندانی ندارد. ترمز های خودرو قدرت مناسبی دارند و می توانند کاملا وزن خودرو را در سرعت بالا مهار کنند.
عایق بندی خوب کابین و فنربندی نرم رنو اسکالا آرامش لذت بخشی را برای سرنشینان رقم زده که انصافا انکارکردنی نیست.البته که این نرمی بیش از حد سواری و فرمان برقی خودرو در سرعت های بالا کمی دردسرساز خواهد بود و فرمان پذیری آن را کاهش داده است.
لازم به ذکر است که نمونه ۱۶۰۰ سی سی اسکالا نیز در بازار وجود دارد که از لحاظ قدرت فنی بسیارضعیف ظاهر شده و به شما توصیه می کنیم که سمت این نمونه نروید.
امکانات مهم رنو اسکالا تیپ E4
– ۶ ایربگ – کیلس استارتر – سیستم تهویه دوگانه و اتومات
– فرمان برقی – ترمزپارک برقی – سنسور باران
– سنسورپارک جلو – کروز کنترل – سیستم ESP
تفاوت تیپ های E2 و E4 تنها در تعدد آپشن ها بوده و از نظر فنی هیچگونه تمایزی بین آن ها نیست. تیپ E2 نیم فول و E4 فول محسوب می شود.
نقد و بررسی
رنو اسکالا
در نهایت اگر شما به دنبال خودرویی باکیفیت با شتاب کافی و کم استهلاک می گردید این هاچبک فرانسوی گزینه ای مناسب برای شماست. از رقبای رنو اسکالا می توان به هیوندای ولستر و تویوتا یاریس و کیا ریو هاچبک اشاره کرد این خودرو انتخاب منطقی تری برای خانواده است.
مزایا
- کیفیت مطلوب کابین نسبت به رقبا
- شتاب معقول
- فضای مناسب کابین برای ۴ نفر
- استهلاک پایین
معایب
- امکانات کمتر نسبت به رقبا
- بازار خرید و فروش ضعیف