بررسی مزایا و معایب کی ام سی X5 ، مقاله ای کامل و مفید درباره ی کراس اوور و برادر کوچکتر KMC K7 است که نماینده ای تازه نفس برای رقابت با محصولات مدیران خودرو به حساب می آید.
{مقالات بیشتر}: مشاوره تلفنی خرید خودرو
حدود ۹ سال پیش، اولین کراس اوور جک با عنوان S5 پای به ایران گذاشت و تقریبا جزو اولین کراس اوور های چینی کشورمان محسوب می شود و توانست به فروش بالایی بین ایرانی ها دست پیدا کند اما هر چیزی پایانی دارد! با گذشت چندین سال شاهد خودروهایی با عنوان لوگو KMC هستیم که در واقع اسپین آفی از همان خودروسازی جک محسوب می شود.
چند روز اخیر عکسی در فضای مجازی درباره کراس اوور جدید کرمان موتور با پلاک گذرموقت منتشر شد که در حال گذراندن تست های فنی و جاده ای در استان اهواز می باشد، با کلی بالا و پایین کردن رخ خودرو متوجه شدیم این گونه که معلوم است باید شاهد کی ام سی X5 به زودی در لیست محصولات خودروسازی کرمانی باشیم. این خودرو در واقع جانشین جک S5 است و از شاسی تقریبا یکسانی با آن بهره می برد به طوری که هنگام مشاهده خودرو از بغل به خوبی متوجه این مهم خواهید شد.
طراحی ظاهری KMC X5 کرمان موتور
بسیاری از افراد از قدیم الایام جک اس ۵ را هم یک کپی نصفه نیمه از خودرویی مانند توسان LM می دانستند. درمورد کی ام سی ایکس ۵ هم قضیه همین طور است با این تفاوت که این خودرو خیلی علاقه دارد شبیه اسپورتیج ۲۰۲۳ باشد!
در نمای جلویی چراغ های دیلایت با طرح L برعکس را می بینیم که در قسمت داخلی آن ها چراغ های اصلی خودرو به صورت دو مستطیل طویل قرار گرفته اند. از کروم کاری های تیز زیر چراغ ها به جلوپنجره پیانویی با توری لوزی مانندش می رسیم که ابعاد بزرگی داشته و ظاهر مفهومی را به خودرو بخشیده است.
بعد از فلاپ کاری های زیر سپر به کاپوت نسبتا ساده و بدون شیب X5 توجه می کنیم که تنها دو جفت خط سبک روی آن ایجاد شده.
نمای کناری اوج شباهت کی ام سی X5 و جک S5 می باشد مخصوصا که اندازه درب ها و شکل و شمایل آن ها دقیقا یکسان با آن است. برخلاف جک S5 دستگیره های درب این خودرو استیل نبوده و همرنگ بدمنه می باشند. عمده تفاوت در رینگ ها می باشد که طراحی آن ها تغییر کرده ولی تفاوتی در سایز لاستیک ها نیست. ناگفته نماند که آینه ها نیز دقیقا همانند KMC K7 هستند.
در نمای پشتی ترکیبی از اجزای مختلف محصولات کرمان موتور را می بینیم، چراغ هایی با استایل و گرافیک KMC J7 که به صورت سرتاسری متصل هستند. به جز چراغ ها جزئیاتی مانند دو خروجی اگزوز روی دیفیوزر عقب و چراغ دنده عقب روی سپر وجود دارند که تا حدودی چهره جدیدتری به کی ام سی X5 بخشیده اند.
بررسی کابین کی ام سی X5 جدید
مهندسان چینی در طراحی کابین این خودرو تا حد زیادی از طرح کابین K7 کمک گرفته اند البته که برخی جزئیات به مدل J7 نیز شباهت دارند. به هرحال طبق سنت این روزهای چینی ها با مانیتور بزرگ ۱۲/۸ اینجی در بالای داشبورد طرف هستیم که کیفیت خوبی را داراست.
فرمان چهارشاخ و نسبتا بزرگ X5 که سعی در انتقال حس لوکس بودن را دارد در کنار کلاستر تمام دیجیتالی خود حس به روز بودن مناسبی را برای اهالی مد به ارمغان می آورد. دریچه های تهویه فرم کشیده و تقریبا متصل به هم را دارند که در بخش طرح کربنی داشبورد واقع شده اند.
رودری ها طراحی جذاب و تقریبا به روزی دارند اما نکته بسیار جالب در این رنج خودرو، اسپیکر قرار گرفته شده در بالای درب با رقص نور جذابش می باشد. اولین نکته در میانه کابین، دسته دنده الکتریکی با فرم دایره ای چرخشی است که تاکنون در محصولات کرمان موتور ندیده بودیم. همین موضوع باعث شده تا در قسمت پایین این بخش محفظه ای برای قرار دادن اشیا داشته باشیم که به نوبه خود کارآمد است.
کیفیت و متریال کاببن با توجه به استفاده از پلاستیک نرم در برخی قسمت ها در سطح راصی کننده ای قرار دارد به نحوی که یک سر و گردن از جک S5 بالاتر است. ردیف دوم کی ام سی X5 از نظر جادار بودن دقیقا مانند S5 است و افراد تا قد ۱۸۵ دچار کمبود فضا نخواهند بود. فضای بار نیز با حجمی بیش از ۴۸۰ لیتر جزو بزرگ ترین ها در سگمنت خود می باشد.
مشخصات فنی کی ام سی X5
طبق انتظاری که داشتیم پیشرانه این خودرو همان انجین جک S5 نیوفیس است، که با وجود کاهش حجم نسبت به نمونه قبلی شاهد گشتاور و سوخت رسانی بهتر در کنار مصرف بنزین کمتر هستیم. توجه این داشته باشید که کی ام سی X5 نسبت به S5 حدود ۶۰ کیلویی سبک وزن تر است و از طرفی ارتقای صورت گرفته روی آن باعث افزایش ۱۰ اس بخاری شده است که همه ی این ها نوید یک رانندگی هیجان انگیز را می دهد.
حجم موتور | ۱/۵ لیتری |
تعداد سیلندر | ۴ سیلندر تنفس طبیعی |
محور محرکه | تک دیفرانسیل (FWD) |
قدرت | ۱۸۰ اسب بخار |
گشتاور | ۳۰۰ نیوتن متر |
گیربکس | ۶ سرعته اتومات دوکلاچه |
شتاب صفر تا صد | ۹ ثانیه |
وزن | ۱۴۴۰ کیلوگرم |
حس و حال رانندگی با کی ام سی X5 از همان ابتدا هم بسیار شبیه به S5 است مخصوصا این که تفاوت خاصی از نظر دید به اطراف و ارگونومی در کابین وجود ندارد اما وقتی کمی دریچه گاز خودرو را محک می زنید قضیه فرق می کند و شاهد شتاب گیری و واکنش تیزتز موتور و گیربکس هستیم.
البته هنوز هم کمی خنگ بودن گیربکس دوکلاچه سر به سر راننده می گذارد که با توجه به شتاب حدودا ۱/۵ ثانیه بهتر نسبت به نسل قبلی، قابل چشم پوشی می باشد. ناله های موتور ۱/۵ لیتری همچنان وارد کابین می شود اما نسبت به گذشته بسیار کمتر شده. سیستم تعلیق و سواری خودرو بسیار شبیه به قبل بوده و تفاوت خاصی دیده نمی شود.
از لحاظ پایداری جک S5 یکی از ضعیف های رده خود بود که در اینجا نیز عملکردی شبیه به آن را داریم مگر در حد ۱۰ الی ۲۰ درصد بهتر.
امکانات مهم کی ام سی X5
همانطور که مستحضرید خودروهای چینی این رده و به خصوص کی ام سی X5 از آپشن های فراوانی برخوردار هستند اما در صورت قرارگیری در مقابل رقبایی مانند تیگو ۸ پرو و تیگو ۷ پرومکس کمی رقابت سخت می شود.
۴ ایربگ | اتوهلد |
سیستم TCS،ESP ،HAC | پشت آمپر دیجیتالی |
سقف پاناروما | دنده پشت فرمان |
صندلی های جلو برقی | سنسور نور و باران |
نرمزپارک برقی |
سنسور جلو و دوربین ۳۶۰ |
قیمت کی ام سی X5 در ایران
کرمان موتور هم اکنون این خودرو را از طریق سامانه یکپارچه خودرو با مبلغ تمام شده ی ۱/۳ میلیارد سفارش گذاری می کند اما طبق پیش بینی های صورت گرفته با ورود KMC X5 از اواخر سال به بازار شاهد افزایش قیمت آن تا ۱/۸ میلیارد تومان هم خواهیم بود که در این صورت باید رقبایی همچون هایما ۸S ، تیگو ۷ پرومکس و دیگنیتی پرستیژ را برایش متصور شویم.