مشخصات فنی و امکانات تارا جدید (EFP) ، مقاله ای حائز اهمیت برای دوستداران محصول جدید ایران خودرو است که پیشرانه ای جدید را درون قفسه سینه خود می بیند.
هر کجای جهان و هر برند با هر محصولی، یک برگ برنده، مدعی و … دارد که لقب پرچمدار و لوکس را یدک می کشد، حال که بحث ما ماشینی است باید بگوییم که کشور ما نیز از این مهم مستثنی نبوده و خودروسازان داخلی هم پرچمداران مخصوص به خود را دارند. صحبت امروزمان درباره محصول نسبتا جدید ایران خودرو یعنی تارا است که از زمان معرفی تا همین الانش، کلی حاشیه به دنبال خود داشته است.
تارا خودرویی بود که ایرانخودرو به واسطه روی کار آمدن دولت جدید فرمان تولید و عرضه آن را دریافت کرد و به عنوان محصولی لوکس و متفاوت از تولیدات گذشته عرضه کرد. قبل از انتشار اطلاعات فنی این خودرو انتظار می رفت که ایرانخودرو از همان دستور پخت همیشگی یعنی موتور EF7 با ۱۱۰ اسب بخار به همراه ۵ دنده دستی استفاده کند اما به جای آن به سراغ موتور محبوب TU5 رفت مگر با تغییراتی که باعث افزایش قدرتش شده بود.
یکی از کارهای ایرانخودرو که هنوز معلوم نیست که از عمد بوده یا نه، عرضه دو خودروی هم کلاس و هم قیمت به بازار است که این مورد می تواند باعث فروش کمتر یکی از دو خودرو شود. در واقع از حیث بازاریابی رودررو کردن دنا پلاس و تارا به عنوان رقیب در یک سگمنت کار اشتباهی بود. حدود دو سالی است که از ورود تارا به خیابان ها گذشته و تاکنون شاهد نمونه های دنده ای و اتومات بودیم که البته وجود برخی از عیوب و ایرادات فنی و مونتاژی این خودرو صدای مالکان را درآورده است.
خبری که اخیرا گوش های رسانه ها را به خود تیز کرده، عرضه نسخه جدیدی از تارا با موتوری به نام EFP که درواقع همان انجین EF7 توربوی قرار گرفته در سینه دنا پلاس توربو است، منتهی تغییراتی روی آن صورت گرفته که باعث افزایش خروجی اش شده است.
هنوز مشخص نیست که ظاهر بیرونی تارا جدید(EFP) زیر تیغ جراحی رفته و ایرانخودرو تنها به تغییر بخش فنی رضایت داده یا خیر! اما پیش بینی می شود که ایرانخودرو قصد دستکاری این ترکیب را همانند محصولات قدیمش تا سالیان سال ندارد.
مشخصات فنی تارا جدید(EFP)
پیشرانه EF7 توربو را برای اولین بار روی سورن توربو حدود ۶ سال پیش دیدیم که انصافا توانایی خوبی را در اختیار راننده قرار می دهد. حال تغییرات صورت گرفته روی تارا جدید(EFP) برای مثال در بخش زمان بندی متغیر سوپاپ ها باعث افزایش حدود ۱۰ اسب بخاری قدرتش شده است.
حجم موتور | ۱/۷ لیتری |
تعداد سیلندر | ۴ سیلندر توربو |
محور محرکه | تک دیفرانسیل (FWD) |
قدرت | ۱۶۱ اسب بخار |
گشتاور | ۲۴۰ نیوتن متر |
گیربکس | ۶ سرعته اتومات |
شتاب صفر تا صد | ۹ ثانیه |
وزن |
۱۲۷۵ کیلوگرم |