بررسی کامل مشخصات فنی و امکانات سایپا اطلس ، مقاله ای مفید و کامل درباره ی این محصول نوپای سایپا اس تکه به تازگی معرفی شده و هنوز پایش به خیابان ها باز نشده است.
امروز به سراغ جدیدترین محصول یکی از قدیمی ترین خودروسازهای کشورمان رفته ایم. حدود یکسال پیش در نمایشگاه خودرو تهران، سایپا از محصولی رونمایی کرد که بسیار متفاوت از خودروهای قبلی اش بوده و قرار است از پیایان امسال به بازار عرضه شود. شاید در این چند مدت هاچبکی ناشناس را با پلاک در حال تست و بررسی در سطح شهر مشاهده کنید که به سایپا اطلس معروف است.
سایپا اطلس از کجا آمد؟
واقعیت امر این است که قرار بود رونمایی و عرضه این خودرو زودتر از این ها صورت پذیرد، به طوریکه برای اولین بار مدیر عامل سایپا در سال ۹۹ خبر از تولید و رونمایی سایپا اطلس داد و تصاویر محدودی از آن هم در پارکینگ سایپا به بیرون درز کرد که البته پس از دو سال با نمونه معرفی شده ی امسال کمی متفاوت به نظر می رسد.
سرانجام پس از وقفه ای دو ساله سایپا اطلس در شهریور ماه سال ۱۴۰۱ به طور رسمی رونمایی شد که پس از گفتگو با عوامل سایپا قرار شد تا تاریخ عرضه آن به بازار سال ۱۴۰۲ باشد. خوشبختانه وقوع این مهم به واقعیت نزدیک تر شد به طوریکه این خودرو اولین برنامه فروشش را در مرحله دوم سامانه یکپارچه خودرو تجربه کرد.
به گفته عوامل سایپا، اطلس بر اساس پلتفرم کوییک ساخته شده به گونه ای که خیلی ها با دیدن آن برای اولین بار، لقب کوییک فیس لیفت را نسبت دادند. البته که این خودرو از اشتراکات فنی با سایپا شاهین و نسخه GX کوییک نیز بهره می برد که در ادامه به آن ها خواهیم پرداخت.
طراحی سایپا اطلس
اولین چیزی که در نمای جلویی سایپا اطلس به چشم می آید، جلوپنجره نسبتا بزرگ با خط های عمودی اش است که شباهت زیادی به جلوپنجره های بنز دارد (البته این کجا و آن کجا!) ظاهرا سایپا تازه به فکر طراحی چراغ هایی کشیده افتاده است که البته با وجود لنزهای داخل چراغ بد از آب درنیامده است. خطوط روی سپر در کنار مه شکن و شبکه ورودی هوا ظاهرا نسبتا جذابی را پدید آورده اند.
هنگامی که از بغل به اطلس نگاه می کنیم، خیلی بهتر متوجه شباهتش با کوییک می شویم بطوریکه قسمت جانبی و درب های خودرو هیچ تفاوتی با خودروی کوییک ندارند. رینگ های خودرو نیز با همان سایز ۱۴ اینچی عرضه می شوند. البته طرح رینگ ها خوشبختانه یا متاسفانه بر حسب شانس خریدار متفاوت خواهد بود.
اوج پیشرفت سایپا را باید در قسمت پشتی اطلس میبینیم جایی که با طراحی جدید و C شکل با LED هایی جدید طرف هستیم همچنین طراحی جدید سپر که مزین شده به مه شکن های روی فلاپ را نباید از قلم انداخت. بال کوچک بالای شیشه را هم نباید فراموش کرد که رخی اسپرت تر را به خودرو بخشیده اشت.
از آنجا که محصولات جدیدی از جمله کوییک و ساینا GX همزمان با این خودرو به بازار آمدند، جای تعجب ندارد که بگوییم از داشبورد یکسانی با اطلس بهره می برند. در بالای داشبورد شاهد صفحه نمایشی لمسی به همراه دکوراتیو پیانویی هستیم که اطراف دریچه های تهویه گردش را پوشانده است. همچنین در پایین این ها با پنل تهویه مطبوع نسبتا جدیدی روبرو می شویم که از قضا نیمه اتومات است.
به جرات می توان گفت که یکی از چیزهایی که کمترین تغییر و پیشرفتی را در سایپا اطلس داشته، کیفیت داشبورد و رودری ها است که تقریبا در حد و اندازه های همان کوییک است. فضای کابین نیز به لطف یکسان بودن پلتفرمش با کوییک، مناسب برای خانواده کم جمعیت است.
اطلاعات فنی سایپا اطلس
قاعدتا از اینکه سایپا از نسخه همیشگی و تکراری خود روی خودرو هایش استفاده می کند نباید متعجب شوید. در اطلس نیز شاهد همان موتور و گیربکس معروف تیبا و …(M15GSI) هستیم آن هم بدون هیچگونه توربو یا چیز دیگری مگر در حد ارتقای جزئی چند قسمت!
حجم موتور | ۱/۵ لیتری |
تعداد سیلندر | ۴ سیلندر تنفس طبیعی |
محور محرکه | تک دیفرانسیل (FWD) |
قدرت | ۹۱ اسب بخار |
گشتاور | ۱۳۶ نیوتن متر |
گیربکس | ۵ سرعته دنده ای یا اتومات CVT |
شتاب صفر تا صد | ۱۳ ثانیه دنده ای یا ۱۶ ثانیه اتومات |
وزن | ۱۰۴۰ کیلوگرم |
از جمله تغییرات صورت گرفته روی فنی سایپا اطلس شامل، نصب هدرز به جای منیفولد و سیستم زمان بندی متغیر سوپاپ است که باعث افزایش حدود ۵ اسب بخاری قدرت و ۱۰ نیوتن متری گشتاور و همچنین کاهش مصرف سوخت شده است.
امکانات مهم سایپا اطلس تیپ ۲ (E)
– دو ایربگ – سانروف – سیستم TCS
– سنسور نور – آینه ها برقی – کروزکنترل
– کیلس استارتر – صندلی راننده برقی – گرمکن صندلی راننده
– سنسور باران – رادار نقطه کور – مانیتور ۷ اینچ
لازم به ذکر است که اطلس در دو تیپ(یک و دو) و با دو گیربکس دنده ای و اتومات به بازار عرضه شود که فول آپشن ترین نسخه آن اتومات تیپ ۲ (E) می باشد.