جامع ترین بررسی مزایا و معایب هیوندای i40 مقاله ای است که شامل بررسی قسمت های کلی و جزئی خودرو می شود.
امروز میزبان خودرویی از اروپا هستیم. خودرویی که نه آلمانی است نه فرانسوی و یا هر کشور اروپایی.خودرو مورد بحث ما هیوندایی است که در آلمان طراحی و در کره جنوبی تولید و از طرفی در بازارهای اروپا (استثنائا چند کشور آسیایی) عرضه می شود. بی درنگ به سراغ نقد این کره ای اروپایی می رویم.
تاریخچه هیوندا i40
سال های حضور هیوندای i40 از ۲۰۱۱ تا ۲۰۱۹ بوده و هم اکنون تولید این خودرو متوقف شده است.این خودرو برای اولین بار در سال ۲۰۱۱ در بازار اروپا عرضه شد. در سال ۲۰۱۸ نیز فیس لیفتی روی آن اعمال شد که در آن جلو پنجره و سپر و رینگ و گرافیک چراغ ها تغییر کرده بودند. البته که این فیس لیفت وارد ابران نشد.
نباید این مهم را فراموش کرد که i40 دارای دو نسخه سدان و استیشن بوده که خوشبختانه هر دوی آنها با مدل های ۲۰۱۵ و ۲۰۱۶ در کشور حضور دارند. البته که پیداکردن آن در بازار کار راحتی نیست.
طراحی ظاهری HYUNDAI i40 سدان
حتما وقتی هیوندای i40 را در خیابان می بینید از خود می پرسید. این هیوندای الانترا است یا سوناتا و یا … این خودرو در واقع نمونه ی اروپایی سوناتا محسوب می شود که طراحی آن تلفیقی از سوناتا و الانترا می باشد.
جلو پنجره ۶ ضلعی با چراغ هایی کشیده که در چندسال اخیر امضای محصولات هیوندای محسوب می شود در این خودرو نیز به چشم می خورد. از آنجایی که طراحی این خودرو متعلق به کشور آلمان است در بازار اروپا این سبک طراحی را می پسندند.
نمای کناری i40 نیز شباهت بسیار زیادی به سوناتا داشته است. به طوری که خط کناری که از انتهای گلگیر عقب شروع شده و تا چراغ عقب ادامه پیدا کرده است ما را به یاد اتاق YF می اندازد. شیشه عقب با شیب زیادی که در عقب خودرو به صندوق متصل شده همگی بسیار خوب جلوه می کنند.
در نمای عقب خودرو گویا طراحان کمتر از الانترا و سوناتا الگو برداری کرده و نمای متفاوتی را رقم زده اند هرچند که رگه هایی از آن دو دیده می شود. به جرات می توان گفت که طراحی عقب هیوندای i40 یک پله بالاتر از سوناتا قرار داشته و حس اسپرت را در عین لوکس بودن ارائه می کند.
بله انتظارش را داشتیم! گویا طراحان بخش داخلی خودرو علاقه زیادی به داشبورد آزرا گرنجور داشتند پس نباید از دیدن همان داشبورد در اینجا تعجب کرد. ارتفاع بالای داشبورد در آزرا نیز دیده می شد که ممکن است برای راننده و سرنشین جلو کمی ناخوشایند باشد. میدان دید راننده نیز با توجه به دماغه کوتاه و پایین خودرو کمی مشکل ساز است.
از کیفیت بالای کابین i40 نمی توان چشم پوشی کرد به طوریکه از سوناتا LF یک سر و گردن بالاتر است. از نظر فضای داخلی نسخه سدان کمبود جا برای سرنشینان ایجاد نمی کند مگر برای افراد بلند قد در ردیف عقب که آن هم بخاطر طراحی سقف خودرو است.
اگر اهل سفر و گردش هستید می توانید نسخه استیشن را تهیه نمایید که صندوق بسیار جادار تری در اختیارتان می گذارد.متاسفانه که نسخه استیشن این خودرو و به طورکلی تمامی خودروها طالب بسیار کمی در بازار ایران دارند.
مشخصات فنی و تست رانندگی با i40
به بخش بحث برانگیز هیوندای i40 خوش آمدید جایی که یکی از دلایل کم فروش بودن این خودرو نمایان می شود.از آنجایی که ما ایرانی ها اهمیت زیادی (کاذب در این خودرو) به حجم موتور می دهیم یعنی اگر این خودرو پیشرانه ۲/۴ لیتری داشت قطعا فروش بهتری را کسب می کرد.در جدول زیر مقایسه ای کوتاه بین هیوندای I40 و هیوندای سوناتا LF را ترتیب داده ایم:
نام خودرو: هیوندای I40 هیوندای سوناتا LF
حجم موتور: ۲ لیتری تنفس طبیعی GDI 2/4 لیتری تنفس طبیعی MPI
تعداد سیلندر: ۴ سیلندر ۴ سیلندر
محور محرکه: دیفرانسیل جلو FWD دیفرانسیل جلو FWD
قدرت : ۱۷۸ اسب بخار ۱۷۵ اسب بخار
گشتاور: ۲۱۳ نیوتن متر ۲۲۸ نیوتن متر
گیربکس: ۶ سرعته اتومات ۶ سرعته اتومات
شتاب صفرتاصد: ۱۱ ثانیه ۱۰/۵ ثانیه
وزن: ۱۵۱۵ کیلوگرم ۱۵۸۴ کیلوگرم
دنده ۶ سرعته تیپ ترونیک را درحالت D قرار داده و ترمز پارک برقی را آزاد می نماییم شتاب در حرکت اولیه خودرو مناسب است که این مورد به علت هماهنگی عالی گیربکس موتور و گیربکس می باشد. اگر به جدول بالا دقت کرده باشید احتمالا برایتان این سوال پیش آمده که با حجم موتور ۲ لیتر چگونه ۱۷۸ اسب بخار تولید می کند؟
باید بگوییم که تکنولوژی بالای موتور و سیستم پاشش مستقیم سوخت (GDI) که در بازار اشتباها به آن شبه توربو می گویند در این عمل بی تاثیر نیست.در واقع شما در عین مصرف سوخت کمتر قدرت بیشتری را تجربه خواهید کرد. البته که نگهداری از این موتور به مراتب نیازمند دقت بیشتری است از تعویض روغن سر زمان مقرر تا استفاده از بنزین مرغوب.
با توجه به اینکه این خودرو بر اساس استاندارد ها و کیفیت آسفالت اروپا ساخته شده است نباید انتظار خودرویی نرم تر از سوناتا را داشته باشیم. هرچند که با کمی افزایش فاق لاستیک از کوبش خودرو کاهش می یابد.
لازم به ذکر است که با توجه به حجیم تر بودن پیشرانه سوناتا نسبت به I40 شتاب سوناتا در سرعت های بالاتر بهتر می باشد به عبارت دیگر شتاب ثانویه ی بهتری دارد.
امکانات مهم هیوندای i40
-۹ ایربگ -رادار نقطه کور – ترمزپارک برقی
-نوربالا اتومات -سیستمAFS -سیستم صوتی اینفینیتی
-تهویه اتومات و دوگانه -۵ گرمکن ۲ سردکن -سقف پاناروما
-صندلی های جلو برقی -صفحه نمایش ۴ اینچی -سنسور باران
-صندوق برقی -چراغشور -کروز کنترل
همانطور که در جریان هستید کره ای ها اصولا از نظر آپشنی کم نمی گذارند و در این خودرو نیز این موضوع کاملا مشهود است و برگ برنده ای در مقابل رقبای دیگر خود می باشد.
نقد و بررسی
هیوندای i40
در بازار این خودرو رقبای کمی ندارد خودروهایی که از بعضی جهات بهتر هستند اما اگر به دنبال خرید خودرویی کمیاب و خاص در این رنج قیمت هستید این خودرو گزینه ی مناسبی است.از نظر خدمات هم قطعات مصرفی این خودرو با بسیاری از برادران خود یکی بوده و نگرانی از این بابت نیست.
مزایا
- طراحی خوب
- امکانات زیاد
- کیفیت خوب کابین
معایب
- عرضه محدود در بازار
- حساسیت موتور Gdi